Flått

Det ringer stadig bekymrede hundeeiere til klinikken når flåttsesongen starter. Heldigvis finnes det nå effektive mottiltak.

Flåtten kommer når våren kommer her ved kysten. Noen år har vi flåttplage allerede fra overgangen februar / mars. Heldigvis finnes det nå effektive mottiltak for å hindre flåttangrep på dyr. Dermed unngår man og de sykdommene flåttbitt kan overføre. Milde vintre har ført til markant økt oppformering av flått. De finnes i store deler av landet, spesielt i kystnære områder. Våre nærområder er i særdeleshet utsatt med store lokale bestander.

Dessverre liker de også våre typiske gode og nære turterreng, dvs. litt åpen blandingsskog, med mye småkratt og litt fuktig engmark.

Ulike middel

Det fins flere ulike flåttmidler til bruk på hund, både dråper og halsbånd og tabletter. Ta kontakt, eller helst kom innom til vår klinikk for råd og veiledning angående dette problemet.

Det har også de siste årene kommet en egen borreliavaksine til hund. Denne har vist seg å være effektiv og benyttes rutinemessig på spesielt utsatte hunder her i vårt område. Den gi som grunnvaksinering med to injeksjoner med 3-4 ukers mellomrom første året, deretter en gang årlig revaksinering. Vaksinen hindrer ikke at flått setter seg fast på hunden, men den hindrer at bakteriesmitten som flåtten overfører får utvikle sykdom i kroppen på hunden.

Flått og katt

Katten blir også bitt av flått, og det finnes egne flåttmidler til bruk på katt. Katten er generelt mindre utsatt for flåttbåren sykdom, men ved siden av at den selv kan bli syk, er katten en viktig kilde til at mennesker for overført flått til seg selv via kontakt med katten. Så ved å behandle katten, reduseres denne risiko vesentlig.

Ring oss på: 35 97 24 00

Kom innom: